شما ثانیه دیگر به♦♥♦ علم و فرهنگ ♥♦♥ منتقل می شوید

سفر میمون فضانورد ایرانی تا 120 کیلومتری زمین!!

علم و فرهنگ

تبلیغات

سفر میمون فضانورد ایرانی تا 120 کیلومتری زمین!!

  

سفر میمون فضانورد ایرانی تا 120 کیلومتری زمین!!

 

 

 

سفر فضایی کاوشگر «پیشگام» که حامل میمونی از نژاد «رزوس» بود، سرآغاز گشایش دروازه‌های فضا به روی دانشمندان کشورمان و گامی رو به جلو در طرح اعزام فضانوردان ایرانی به فضا است.

 

 

میمون فضانورد ایرانی تازه ترین عضو مزرعه حیوانات فضایی است که با سفر خود، ایران را در کنار شوروی سابق و روسیه، آمریکا، فرانسه، آرژانتین، ژاپن و چین در فهرست انگشت شمار کشورهایی قرار داده که تاکنون موفق به ارسال موجود زنده به فضا شده اند.

میمون نام آور ایرانی اما برخلاف همتایان خارجی خود مثل میمون رزوس Able و میمون سنجابی Bake‌ که در سال 1959 میلادی با موشک Jupiter AM-18 به فضا سفر کردند یا میمون Sam‌ که توسط کاوشگر مرکوری در دسامبر 1959 میلادی به فضا رفت، شامپانزه Ham‌ که در ژانویه 1961 و شامپانزه Enos‌ که در نوامبر آن سال سفر موفقیت آمیزی را به فضا تجربه کردند و با موفقیت به زمین بازگشتند یا همنوعان متعدد خود مثل Albert ، Gordo و ... که پیش از آن در جریان سفرهای فضایی جان خود را از دست دادند هنوز نامی ندارد یا لااقل نام وی در رسانه ها اعلام نشده است.

تجربه نامگذاری حیوانات شبیه سازی شده و حاصل مهندسی ژنتیک ایرانی مثل رویانا، شنگول و منگول و حنا و ... و تجربیات مشابه خارجی نشان می دهد نام گذاری حیواناتی که به نوعی در مسیر موفقیتهای بزرگ علمی دانشمندان نقش داشته اند، گامی موثر در ترویج و همگانی سازی علم و جلب توجه مردم خصوصا نوجوانان و جوانان به پروژه های علمی است.

امیدواریم مسوولان سازمان فضایی ایران نیز با انتخاب نامی مناسب برای نخستین میمون فضانورد ایرانی از این فرصت برای ترویج دانش فضایی در کشور و جلب بیشتر علاقه و توجه به برنامه های فضایی کشور استفاده کنند.

 





برچسب ها : ,
مطالب مرتبط
بخش نظرات

برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







.